Wintertips

De meeste duikers houden meer van het warme water in de zomerperiode of het duiken in tropische gebieden. Er zijn echter ook voldoende die hard duikers die zich niets aantrekken van de winterse omstandigheden met het koude duikwater. Zij duiken het hele jaar door. Als je gaat duiken moet je wel met een paar zaken rekening houden.

In de lagere temperaturen koel je natuurlijk veel sneller af. Het belangrijkste is dan ook dat je extra beschermd tegen afkoeling. Voor de winterperiode is het dan ook het verstandigst te duiken met een (semi-)droogpak. Doordat je lichaam niet al het water tussen je huid en je wetsuit hoeft op te warmen, houd je je temperatuur beter op peil.

Warm je pak in
Een ander belangrijk onderdeel is dat je al warm je pak ingaat. De huidige onderpakken zijn zo goed ontworpen dat je vanuit je lekkere warme huis in je onderpak naar de duikstek gaat. Daar aangekomen hoef je alleen je droogpak aan te doen. De kans op afkoeling is hierbij minimaal. Tijdens het duiken vul je je droogpak met lucht wat een uitstekend isolerend vermogen heeft. Maar ook bij het omkleden na de duik hoef je niet in je blote billen verder af te koelen. Dus ook hier is de kans op onderkoeling minimaal.

Natpak
Als je toch in een natpak duikt in de winterperiode dien je wel extra te letten op de verschijnselen en symptomen van een dalende lichaamstemperatuur. Je natpak moet ook een goede pasvorm hebben. In de zomerperiode kan een slecht passend pak al problemen veroorzaken, maar in de winter helemaal. Bij een te groot pak is de waterdoorstroming zo groot dat het lichaam niet in staat is om het water op te warmen. Je verliest dus veel sneller je warmte.

Hoofd en handen
Denk ook goed bij zowel een nat- als droogpak aan de afkoeling van je hoofd en handen. Als je toch wat afkoelt onder water kunnen je hersens minder goed en minder snel reageren op noodsituaties. Het probleem daarbij is dat je in eerste instantie niet doorhebt dat je afkoelt. Je merkt het pas als je gaat rillen en klappertanden. Je hartslag gaat omhoog en ook je ademhaling gaat sneller. Met deze acties probeert het lichaam nog wat extra warmte vrij te maken. Als het lichaam echter merkt dat dit niet lukt, gaat het extra zuinig om met de warmte die er nog is. Je stopt dus met rillen en je hartslag wordt minder en de ademhaling wordt oppervlakkiger en trager. Ook je hersenen gaan als het ware de ijskast in. Dit is een gevaarlijke situatie want het lichaam kan nog slecht reageren en functioneren. Wees daarom bedacht op tekenen van onderkoeling. Als je begint met rillen is het de hoogste tijd om het water te verlaten.

Meer stifstof
Bij koud water neemt het lichaam ook meer stikstof op dus moet je daar met je planning rekening mee houden. Na de duik neem je lekkere warme soep of chocomel (zonder rum!). En je zorgt ervoor dat je lichaam weer langzaam opwarmt. Gebruik geen alcohol want dit zorgt voor verwijding van de bloedvaatjes in de huid. Hierdoor koel je dus alleen maar meer af. Ook met een extra warme douche direct na het duiken moet je voorzichtig blijven. Bij een hete douche zet je de bloedvaatjes in de huid ook weer open en daardoor is er een beter doorbloeding. Dit kan leiden tot versnelde afgifte van stikstof. En de gevolgen daarvan weten we als duiker als geen ander. Duiken in de winter is super maar denk met name aan extra goede bescherming tegen de kou. Door gebruik van ander materiaal (bv dikkere handschoenen) is het wel van belang dat je ook goed voor je duik met je uitrusting traint. Veel duikplezier en blijf goed warm!